loading...
تراختور دوسلاری | TractorDostlari.IR
آخرین ارسال های انجمن
تراخـــتوردوســتی بازدید : 97 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بکار گیری افعال با زمان گذشته به منظور قطع همکاری و غیر نیست بلکه جهت بررسی عملکرد در زمان گذشته بکار برده شده است)

قهرمانی یک تیم اگرچه وابستگی ۱۰۰% به سابقه – شخصیت – تجربه تیم ، مدیریت قوی،کادر فنی مجرب-با دانش،حمایت های مالی،کیفیت استادیوم-زمین های تمرین،شرایط جوی استادیوم میزبان و هوادار دارد،اما تماماً مستقل از موارد خارجی نیز نیست. مواردی چون اشتباهات داوری،شانس،عدم برقراری شرایط یکسان بین تمامی تیم های یک ترنمنت توسط مسؤلان و مسأله تبانی در فوتبال.ذیلاً تمامی موارد را بررسی می کنیم:

شخصیت تیمی-تجربه حضور در کورس قهرمانی

تیم تراکتور علی الرغم غیبت نزدیک به یک دهه ای از سطح اول فوتبال کشور همچنان از نظر سابقه و شخصیت تیمی جزو ۴ تیم اول کشور محسوب می شود.شخصیت تیمی به مرور زمان شکل می گیرد نتایج بازیهای خانگی و بازیهای خارج از خانه با تیم های قدرتمند،مقام های ترنمنت های قبلی، تدریجاً از یک تیم، یک تیم با شخصیت و قدرتمند می سازد اگرچه حتی اکثراً جزو مدعیان قهرمانی نباشد.والنسیا و لیورپول امثالی بارز از نوع خارجی این تیم ها در سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا هستند.
اما مسأله تجربه نیاز به تقسیم بندی دوگانه دارد،اینکه یک تیم تجربه رویارویی با تیم های قدرتمند را داشته باشد یا تجربه ماندن در کورس قهرمانی در طی ۳۴ هفته دو مسأله ی کاملاً متفاوت است.
بند نخست،چیزی ست که تراکتور حتی قبل تر از زمان واسیلی قوجا بدان دست یافته بود.اما بند ثانی چیزی نیست که به دروغ تیم را بدان نسبت دهیم.به جرأت می توان گفت این اولین سالی ست که تراکتور خود را در کورس قهرمانی نگاه داشته است.این همان مسأله تجربه تثبیت و یا سبقت از مدعیان است.چیزی که از آن تراکتور به عنوان کم تجربه ترین تیم حاضر در بین مدعیان این فصل نام برده می شود. کم تجربگی که سبب از دست دادن امتیازات حساسی پس از گرفتن سنگین ترین ۳ امتیازات این فصل شد.نظیر بازی با تیمهای نفت تهران،مس سرچشمه و فجر سپاسی، تجربه حضور در کورس قهرمانی ۷ امتیاز ارزشمند تنها از این سه بازی را به اندوخته های تیم تراکتور می افزود و این تیم را با اختلاف ۴ امتیازی در ۴ هفته مانده به بازیهای لیگ برتر، شانس اول و آخر قهرمانی قلمداد می کرد.این چیزی ست که به شرط عدم تغییر نسبت ِ فاکتور های مثبت به منفی در سالهای آینده ،منجر به قهرمانی بی دغدغه تر می شود.

مدیریت

تیم تراکتور از نظر ساپورت و مدیریت و برقراری ارتباط با اسپانسر رسمی و غیر رسمی در جهت حمایت تیم در خارج از حاشیه بدون شک یکی از بهترین عملکردها در بین سایر تیمهای لیگ برتر را داشت.

کادر فنی مجرب و با دانش

بدون شک یکی از مهمترین عواملی که تا حدودی مسأله عدم تجربه تیمی تراکتور را پوشش داد تجربه فوق العاده سرمربی و کادر فنی حاضر تراکتور بوده است .این کادر به علت تجربه سالها حضور در کورس قهرمانی با تیم های متفاوت یک کوئن بسیار بالا برای تیم محسوب می شد.
مسأله ی بازیهای رو در رو با تیمهای قدرتمند و رقیب یک مسأله بسیار حیاتی ست از این نظر، عامیانه لفظ ِ بازی ۶ امتیازی بر آن بکار برده می شود.۵ برد از ۷ بازی با تیمهای رقیب یک آمار فوق العاده محسوب می شود اگرچه این رقم با دقت داوران بازیها می توانست ۷/۷ شود که یک آمار خیره کننده است،(به مسأله داوری ذیلاً اشاره خواهد شد.) کسب چنین آماری نیز در سایه ی حضور یک کادر فنی مجرب و با دانش است.اگرچه تأثیر مدیریت قوی و حضور هوادار نیز غیر قابل انکار است.

ساپورت مالی

مجموعه ی تراکتور علی الرغم ایده آل نبودن از نظر ساپورت مالی، با توجه به امکانات محدودی که در اختیار داشت یکی از بهترین تیم ها از نظر عملکرد مالی محسوب می شد.این عملکرد زمانی مشخص تر می شود که شرایط مشابه تیم های رقیب در بستر غیر همسان به مراتب بدتر بوده است.منظور از بستر غیر همسان مسائلی نظیر حق پخش مستقیم،تزریق پول از جانب دولت و حمایت های سرسام آور باشگاه های صنعتی(نه صنعتی فقط به نام!) است که بدون شک تیم تراکتور در مقاتیسه با رقیبان جدی از تمامی این امتیازات محروم بود.و اینجاست عملکرد مالی حمایت کنندگان تیم فوتبال باشگاه تراکتور بیش از پیش معلوم می شود.

امکانات سخت افزاری

امکانات سخت افزاری به معنی وجود سخت افزار نیست بلکه به معنی بهره گیری با بالاترین بازده از سخت افزار است چیزی که اکثر مسؤلین ما بدان توجه ندارند. و تعریف و درک اشتباهی از سخت افزار دارند! چرا که هر قطعه ی اوراقی لزوماً یک سیستم را راه اندازی نمی کند.
از نظر کیفیت استادیوم و زمین های تمرین و شرایط جوی متأسفانه شرایط تیم تراکتور چندان تعریفی نداشت و این خود یک مسأله بسیار مهم در عدم نتیجه گیری بازیهای خانگی محسوب می شد.هرچند این بخشی کوچک از تأثیرات عدم نتیجه گیری در برخی بازیهای خانگی بود که این امر نیاز به بررسی های کارشناسانه دارد که خارج از حوصله این بحث است.
اما به هرحال در فوتبالی که ادعای برتر بودن دارد نباید برای داشتن یک چمن خوب منتظر فصل بهار بود!

هوادار

مسأله هوادار در تیم تراکتور بسان نقش آب در چرخه حیات است! بدون اغراق در کنار سایر کوئن های مثبت تیم، حضور مفید هوادار تراکتور در استادیوم، بسیاری از ضعف های داخلی باشگاه نظیر کم تجربگی و … را پوشش داد. بدون شک اگر این تیم چنین هواداری نداشت اکنون نه چنین کادری را در اختیار داشت و نه چنین جایگاهی در سومین حضور خود در لیگ برتر!

بازدارنده های خارجی

بازدارنده های داخلی مجوعه ی حواشی ست که اکثراً بی نظمی ها موجوب رخداد آنها می شوند اما بازدارنده های خارجی خارج از کنترل مجموعه ی داخلی یک باشگاه است.

تمامی مسائل فوق الذکر چون پازلی ست که با کنار هم قرار گرفتن به شکل صحیح یک تصویر واضح و معنی دار بنام قهرمانی و شخصیت می سازد.اما صحبت از مسائل خارجی شد مسائلی که حتی با راندومان ۱۰۰% مسائل فوق ،ممکن است بسان یک دست انداز یا سرعت گیر نا به جا برای اتوموبیل موفقیت یک تیم باشد وحتی گاهاً منجر به سرنگونی آن در جاده پیروزی و موفقیت شود. اگرچه این سرنگونی نیز کوتاه مدت است و برنامه ریزی های بلند مدت با یک عامل خارجی تماماً از بین نمی روند.

سدی محکم به نام داور!

اگرچه تمامی تیم ها از نظر داوری به یک نسبت متضرر می شوند و همچنین به یک میزان نفع می برند اما این یک آمار کلی ست و از نظر آمار نقطه به نقطه هرگز درست نمی باشد!
اگر از نظر کلی این چنین نباشد باید شک کرد چرا که با نفع یک تیم از داوری دیگری متضرر می شود،همچنین کسر و افزون امتیازات حاصل از اشتباهات داوری سرآخر در مجموعه ی جدول امتیازات لیگ برتر باقی می ماند!
اما ممکن است در این میان تیمی سراسر متضرر شود و یا حداقل سهم بیشتری از زیان را در این چرخه اشتباهاتی داشته باشد وتیمی به نسبت بیشتر منفعت برده باشد،زمانی که این سهم ها بین دو تیم رقیب توزیع شود بالواقع به یک مسأله مهم پی می بریم و اینکه عدم قهرمانی تیم متضرر را عنصری بنام داوری که جزو عوامل خارجی محسوب می شود رقم می زند و برعکس!

سه امتیاز دیدار رفت تراکتور با سپاهان و برگشت با استقلال و امتیازهای بازی با نفت تهران و بازی با صبای قم و بازی با نفت آبادان و … همه و همه یک داستان مشترک داشت و آن اینکه تیم متضرر تنها تیم تراکتور بود!
ضرر و زیانی که از یک تیم از پیش قهرمان یک تیم سوم می سازد! و از یک تیم میانه جدولی قهرمان! اگرچه در این میان برای توجیه این اشتباهات تصمیمات درست داوری در بازی ذوب آهن پیش کشیده می شود در حالی که این مقایسه اشتباه است چراکه باید نفعی از داوری برده شود تا به رخ تیم متضرر کشیده شود تا در برابر زیان علم شود و آنهم نفعی تأثیر گذار در حد ۳ یا ۲ امتیاز! نه نفع یک گل در بازی با داماش که چند گل دیگر برای تراکتور در پی داشت!

شانس

منظور از شانس نیروهای ماوراء الطبیعه و امدادهای غیبی نیست!
ما مسائل بسیاری از قبیل مصدومیت نابهنگام بازیکنان تأثیر گذار یا افت نسبی بازیکنان در پستهایی که جایگزن ندارند و سایر مسائل را در گزینه ی شانس مطرح کردیم که تقریباً برای تمامی مدعیان به یک اندازه تعریف می شود.اگرچه با پیش بینیهای قبلی می توان تا حدودی با این بد شانسی ها مقابله کرد.

شرایط نابرابر در برابر رقیبان

مسأله ی بعدی عدم تناسب صحیح میزبانی و میهمانی برای تیمهای لیگ برتر است چرا که برخی تیمها علناً در بازیهای رفت و برگشت به یک اندازه میزبان هستند و این خود یک سد خارجی دیگر در برابر قهرمانی های تیمی چون تراکتور است. و همچنین عدم برخورد یکسان قانون گذار در برابر خاطیان نظیر دوپینگی و تخلف تمشاگران

معزل همیشگی و نامرعی،به نام تبانی

اما مهمترین مسأله که در ۴ بازی پایانی لیگ برتر بیش از پیش نیاز به نظارت بیشتر مسؤلین دارد مسأله تبانی در فوتبال است.اگر بگوییم فوتبال ما پاک است و چنین چیزی نداریم و بمیریم به مرگ جاهلیت مرده ایم!ویا مردم را جاهل قلمداد کرده ایم!

اینکه پس از ضربه های خواسته – ناخواسته تیم داوری و مسؤلان برگزاری بر پیکر تیم تراکتور با گزینش های بهتر داروی برای این تیم مواجه می شویم اگرچه جای تقدیر دارد اما نوش داروی پس از مرگ است چرا که آن چه که نباید می شد شد! اما بهتر است در مورد مسائلی نظارت کنیم که هنوز فرصت و امیدی بر کنترل آن می رود.

این روزها نامزدهای سقوط کننده و کاندیداهای قهرمانی در تکاپو و تلاش برای کسب حداکثر امتیازات از ۴ بازی باقی مانده هستند شاید در این میان شیطنت هایی نیز شود و صحبت ما نیز برخورد قاطعانه با چنین شیطنت هایی ست. اگر ادعای پیشرفت داریم باید بسان ممالک ترکیه و ایتالیا عمل کنیم باشد ما نیز در آینده حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

برخورد با تیمهایی نظیر یونتوس(سقوط به دست ۱) که جزؤ پر افتخارترین تیمهای ایتالیا محسوب می شود باید درس عبرتی برای ما شود واینکه در آنجا قوانین متغیر نیست و قانون با کسی شوخی ندارد.
اینکه تیمهایی در این روزهای سخت در میان دیدگان ملیون ها بیننده هت تریک می کنند! ویا بازیکنانی در چند دقیقه نخستین تعویض می شوند ویا بهترین بازیکنان یک تیم بدون دلایل خاصی نیمکت نشین، رخداد و ثبت نتایج عجیب و غریب در روز های پایانی اگرچه در حد شایعه باشد اما یک هشدار و زنگ خطر بزرگ برای بانیان و مسؤلین برگزاری لیگ های داخلی ست.

tractor-redclub

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تست عنوان منوی پایین

تست متن منو پایین

درباره ما
چندین سال است که وبسایت تراختوردوسلاری به عنوان عضو کوچکی از وب نویسان هوادار تراکتورسازی مشغول به اطلاع رسانی است که بیشترین تلاش این وب آن بوده است که با همکاری دیگر وبسایت ها و وبلاگ ها ، به پوشش خبری مناسب ، پیرامون تیم تراکتورسازی بپردازد و تلاش خواهیم کرد با حمایتی بی همتا تراکتورسازی را در عرصه های بین المللی ببینیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به تونی چه نمره ای میدید؟
    جدول لیگ
    رتبهنام تیمبازیبردمساویباختگل زدهگل خوردهتفاضلامتیاز 1سپاهان31195756282862 2استقلال30179437152260 3تراکتور سازی311610549292058 4فولاد خوزستان311412551331854
    آمار سایت
  • کل مطالب : 846
  • کل نظرات : 63
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 509
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 564
  • بازدید ماه : 860
  • بازدید سال : 2,895
  • بازدید کلی : 106,421
  • کدهای اختصاصی
    ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۰
    ورزشگاه بزرگ سهند تبریز
    تراکتورسازی vs فولاد خوزستان
    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۵
    ورزشگاه بزرگ سهند تبریز
    الجزیره vs تراکتورسازی
    داماش
    1
    ----
    2
    تراکتورسازی
    عکس هفته


    قاسم دهنوی